عضو کمیسیون حقوقی و قضائی مجلس گفت: مشترکان پرمصرف باید خسارتی که مصرف بی رویه اشان به کشور می زند را پرداخت کنند که از این رو اجرای فاز دوم تعرفه گذاری پلکانی پرمصرف ها در همین راستا و سیگنال دهی قیمتی به مصارف لاکچری غیرضروری و در جهت کنترل این مصارف است.

پرمصرف های گاز باید هزینه خسارتی که به کشور وارد می کنند را بپردازند

آمارها نشان می دهد ما نسبت به کشورهای دیگر به صورت سرانه گاز بیشتری مصرف می کنیم. کارشناسان عوامل مختلفی را در این امر دخیل می دانند. بسیاری از آن ها، پایین بودن قیمت گاز را عامل مهمی در عدم مدیریت مصرف گاز در کشور می دانند.

شواهد حاکی از آن است که طبقه ی مرفه جامعه مصرف بالاتری نسبت به الگوی مصرف در کشور دارد. به طوری که مشترکان این طبقه گاهاً تا 5 برابر مصرف کننده های معمولی از گاز طبیعی استفاده می کنند. از آنجائیکه گاز با قیمت یارانه ای و بسیار ارزان در ایران عرضه می شود، هر کسی که بیشتر مصرف کند بیشتر از یارانه ی دولتی بهره می برد. بنابراین، پرمصرف های ایران که اغلب از طبقات بالای جامعه هستند، بیشتر از یارانه ی دولتی استفاده می کنند.

به زعم بسیاری از کارشناسان، تعرفه گذاری پلکانی به تحقق عدالت در تخصیص یارانه ها منجر می شود. به نحوی که از اعطای یارانه پنهان انرژی به  اقشار مرفه و پرمصرف جامعه اجتناب می کنیم و در عوض اقشار متوسط و ضعیف جامعه از بخشودگی قبوض و استفاده از انرژی یارانه ای در چارچوب الگو بهره می برند.

 حسن نوروزی، عضو کمیسیون حقوقی و قضائی مجلس با اشاره به این موضوع که تعرفه گذاری پلگانی گاز در بخش خانگی یک راهکار مناسب برای مدیریت مصارف بی رویه است، تصریح کرد: در این روش اعمال فشاری بر مشترکان معمولی و کسانی که مصارف متعارف دارند، نداریم. در عوض، پرمصرف ها باید هزینه ی واقعی گاز را پرداخت کنند.

وی ادامه داد: مصارف بی رویه و غیرمدیریت شده ی گاز خسارتی به کشور وارد می کند. علاوه بر اینکه نیاز است پرمصرف ها هزینه ی واقعی گاز را پرداخت کنند و مبالغ بیشتری نسبت به مصارف متعارف بپردازند، این مشترکان باید خسارتی که پرمصرفی شان به کشور می زند را نیز پرداخت کنند که از این رو اجرای فاز دوم تعرفه گذاری پلکانی پرمصرف ها در همین راستا و سیگنال دهی قیمتی به مصارف لاکچری غیرضروری و در جهت کنترل این مصارف است.

عضو کمیسیون حقوقی و قضائی مجلس خاطرنشان کرد: باید سیاست گذاری ها را در حوزه ی انرژی به سمتی ببریم که خوش مصرف ها و کسانی که در چارچوب الگو از گاز، برق و دیگر حامل های انرژی استفاده می کنند، تشویق شوند و پرمصرف ها هزینه های بالاتری پرداخت کنند. این ملاحظات در روش تعرفه گذاری پلکانی گاز مدنظر قرار گرفته است.

نوروزی گفت: استفاده از مشوق ها در حوزه ی سیاست گذاری های بخش انرژی از اهمیت بالایی برخوردار است و انگیزه ای برای مدیریت مصرف به وجود می آورد. هر چقدر از سیاست های تشویقی بیشتری بهره بگیریم، می توانیم توفیق بیشتری در حوزه ی بهینه سازی مصرف به دست آوریم. در کنار تشویق خوش مصرف ها از پرمصرف ها هزینه های بالاتری دریافت می شود، به نحوی که برای این دسته از مشترکان نیز انگیزه ای برای مدیریت مصرف به وجود بیاوریم.

عضو کمیسیون حقوقی و قضائی مجلس خاطرنشان کرد: انرژی از اهمیت بالایی برخوردار است و اگر بتوانیم استفاده ی صحیح از آن را در کشور رواج دهیم، بسیاری از مشکلات را حل و فصل خواهیم کرد. بدمصرفی خسارتی به کشور به لحاظ اقتصادی وارد می کند و باید با آن مقابله کنیم.

نوروزی گفت: روش تعرفه گذاری پلکانی گاز دارای پیوست عدالت اجتماعی است. در این روش، افراد متمکن که امکانات بیشتری دارند به موازات مصارف بالاتر از یارانه ی بیشتر استفاده نمی کنند. این چیزی است که در روش تعرفه گذاری غیرپلکانی شاهد هستیم، به نحوی که پرمصرف ها از یارانه ی پنهان انرژی بیشتری بهره می برند. اما در روش تعرفه گذاری پلکانی، خوش مصرف ها تشویق می شوند و پرمصرف ها باید هزینه ی بالاتری برای گاز مصرفی شان بپردازند و این به عدالت نزدیک است.

نوروزی در پایان تأکید کرد: تعرفه گذاری پلکانی از یک طرف به مدیریت مصرف منجر می شود و از طرف دیگر، دارای پیوست عدالت اجتماعی است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.